30-01-2024, 23:14
Regulamin Pracy Kierowcy
vZTM Forum
Rozdział 1
vZTM Forum
Rozdział 1
Definicje
§ 1
1. Kierownik zakładu - pracownik forum, uprawniony przez administrację do wykonywania obowiązków określonych w §12.
2. Kierowca - użytkownik forum zatrudniony na umowie o pracę w zakładzie.
3. Pracownik funkcyjny - użytkownik forum uprawniony przez administrację do pełnienia określonych funkcji. Pracownik funkcyjny posiada specjalną rangę.
4. Zwolnienie dyscyplinarne - karne zwolnienie pracownika z wpisem na czarną listę.
5. Wolne grafikowe - wpisywane gdy nie ma wolnej brygady, na której mógłby jechać dany kierowca.
6. Wolne przymusowe - wpisywane gdy dany kierowca nie może pracować danego dnia, z uwagi na normy czasu pracy.
Rozdział 2
Informacje ogólne
§ 2
1. Niniejszy regulamin obowiązuje pracowników zakładów:
1) MZA R-2 "Kleszczowa"
2) MZA R-4 "Stalowa"
3) Mobilis Sp. z o. o.
2. wyżej wymienione zakłady nie mają wewnętrznych regulaminów.
3. Za utrzymanie zakładu odpowiada kierownik zakładu.
§ 3
1. Każdy kierowca, który wprowadził dane pracownicze ma dostęp do panelu kierowcy.
2. W panelu kierowcy kierowca ma dostęp do podglądu grafiku oraz taboru zakładu.
§ 4
1. Kierowca zwolniony dyscyplinarnie (z wpisem na CL) automatycznie zostaje zwolniony ze wszystkich zakładów, w których pracuje.
Rozdział 3
Umowa o pracę
§ 5
1. Po przyjęciu przez Dyrekcję, nowy kierowca ma obowiązek wprowadzić dane pracownicze w dziale kadrowym według odpowiedniego wzoru, w ciągu 48 godzin od zaakceptowania aplikacji.
2. Nowy kierowca ma obowiązek zapoznać się z zawartością sklepu i zadeklarować w dziale kadrowym obsługę wyłącznie linii i pojazdów, które posiada.
§ 6
1. Minimalny etat, który przysługuję każdemu kierowcy - 1/7 (jedna służba tygodniowo), a maksymalny (przy pracy w jednym zakładzie) - 5/7 (pięć służb tygodniowo).
2. Kierowca który przepracował minimum 6 miesięcy na zakładzie bez zwolnienia oraz ma zaufanie u kierownika zakładu może złożyć podanie o etat 1/14 (jeden kurs w ciągu dwóch tygodni) lub zasilający.
§ 7
1. Jeśli kierowca pracuje w więcej niż jednym zakładzie, jego kursy nie mogą kolidować z grafikiem w innym zakładzie.
2. Kierowca nie może pracować w ciągu tygodnia więcej niż pięć dni.
2.1. Po pięciu dniach pracy z rzędu, kierowca musi mieć dwa dni wolnego.
§ 8
1. Kierowcy na etacie x/7 przysługuje 4x dni urlopu wypoczynkowego oraz x dni urlopu na żądanie (x - liczba dni pracy w tygodniu).
1/7 - 4+1
2/7 - 8+2
3/7 - 12+3
4/7 - 16+4
5/7 - 20+5
2. Kierowcy na etacie 1/14 przysługują dwa dni urlopu wypoczynkowego oraz jeden dzień urlopu na żądanie.
3. Jeśli kierowca przy wnioskowaniu o urlop poda przedział czasowy, kierownik ma prawo policzyć na rzecz urlopu jedynie dni pracujące w podanym przez kierowcę okresie.
4. Urlopy "zerują się" w następujących terminach:
1) 31 marca
2) 30 czerwca
3) 30 września
4) 31 grudnia
Rozdział 4
Okres próbny
§ 9
1. Kierowca, który po raz pierwszy zatrudnił się w zakładzie danym zakładzie musi przejść okres próbny.
2. Długość okresu próbnego wynosi standardowo 2 tygodnie, z zastrzeżeniem, iż w uzasadnionych przypadkach kierownik może go skrócić bądź wydłużyć.
3. Kierowca podczas okresu próbnego nie może:
1) rozwiązać bez konsekwencji umowy o pracę,
2) korzystać z urlopu (wypoczynkowego ani Na Żądanie),
3) posiadać stałego wozu.
4. Kierowcy na okresie próbnym są kontrolowani indywidualnie, w czasie do 72 godzin, od momentu uzyskania przez kierowcę, od Działu Nadzoru Przewozów, ocen wszystkich raportów z kursów w ramach okresu próbnego.
4.1 Kursy z Wolnego wykonane w trakcie okresu próbnego również wliczają się do kontroli.
5. Kierowca, który zwolni się podczas trwania okresu próbnego lub nie przejdzie go pozytywnie, zostaje wpisany na Czarną Listę.
6. Aby pozytywnie przejść okres próbny, kierowca musi w trakcie jego trwania wykonać wszystkie kursy wpisane w grafik. Kursy ocenione jako niezaliczone, które nie zostały poprawione liczą się jako kursy niewykonane i są podstawą do niezaliczenia okresu próbnego.
Rozdział 5
Obowiązki i prawa pracowników
§ 10
1. Wszyscy pracownicy zakładu moją obowiązek znać treść oraz przestrzegać regulamin pracy kierowcy. Nieprzeczytanie regulaminu nie zwalnia pracownika z obowiązku jego przestrzegania.
2. Kierowca zobowiązany jest do włączenia systemu prywatnych wiadomości oraz pilnowania wolnego miejsca w skrzynce. Gdy kierownik zakładu lub inny pracownik funkcyjny nie będzie mógł się skontaktować z kierowcą, kierowca zostanie ukarany.
3. Kierowca ma obowiązek stosować się do poleceń wydawanych przez pracowników funkcyjnych.
4. Każdy kierowca musi wykonywać kursy wpisane do grafiku.
4.1. Kierowcy na etacie zasilającym muszą wykonać co najmniej 1 kurs, w ciągu miesiąca.
5. Kurs musi być wykonany przez pracownika na teksturach firmy, na odpowiedniej linii/brygadzie/zmianie oraz odpowiednim pojazdem.
6. Obowiązkiem kierowcy jest sprawdzenie stanu pojazdu oraz ważności przeglądu technicznego.
7. Wszelkie usterki i awarie należy zgłaszać do warsztatu.
8. Kierowca ma obowiązek wysłać raport z kursu tak, aby kierownik zajezdni oraz Inspektor ds. kontroli mógł go otworzyć w czasie 30 dni od zdania przez kierowcę raportu.
9. Przed złożeniem wniosku o Kurs z Wolnego lub Wniosku o kurs na etacie zasilającym lub odrabianiu CL, kierowca ma obowiązek sprawdzić, czy linia oraz brygada oraz zmiana oraz wóz, o który wnioskuje, jest wolna.
§ 11
1. Kierowca ma prawo do składania wniosków o Kursy z Wolnego, Kursy na etacie zasilającym oraz Odrabianiu CL.
2. Kierowca ma prawo do urlopu wypoczynkowego oraz na żądanie.
3. Kierowca ma prawo do wnioskowania o przydzielenie stałego wozu.
Rozdział 6
Funkcjonowanie zakładów
§ 12
1. Do obowiązków kierownika należy:
1) rozpatrywanie wniosków w dziale kadrowym, dyspozytorni oraz warsztacie.
2) tworzenie grafiku.
3) wykonywanie kontroli kierowców.
4) kontrola stanu technicznego taboru, planowanie napraw/przeglądów technicznych.
2. Do obowiązków dyspozytora należy:
1) rozpatrywanie wniosków w dyspozytorni oraz warsztacie.
2) pomoc kierownikowi w tworzeniu grafiku.
3) wpisywanie usterek pojazdów do Panelu Kierowcy i naniesienie wymaganych w związku z tym poprawek do grafiku.
§ 13
1. Zmiany powstałe w skutek aktualizacji danych pracowniczych oraz wniosku o przydzielenie/zmianę stałego wozu są wprowadzane od następnego tygodnia, bądź innego okresu czasu w uzasadnionych przypadkach.
§ 14
1. Wniosek o Kurs z Wolnego, Kurs na etacie zasilającym oraz Odrabianie CL należy złożyć najpóźniej do godziny 20:00, dnia poprzedzającego dzień, w którym kierowca planuje służbę.
2. Wniosek o zmianę grafiku należy złożyć do godziny 20:00, dnia poprzedzającego dzień, w którym kierowca planuje służbę.
3. Wniosek o zmianę pojazdu należy złożyć do godziny 20:00, w dniu kursu.
4. Wniosek o rezygnację ze służby można złożyć maksymalnie do godziny 20:00, dnia poprzedzającego dzień, w którym kierowca planuje służbę.
4.1 Wniosek ten dotyczy wyłącznie:
1) kursu z Wolnego,
2) kursu na etacie zasilającym,
3) kursu w ramach Odrabiania Czarnej listy.
5. Wniosek o urlop na żądanie należy złożyć najpóźniej do godziny 23:59 w dniu kursu.
5.1 Z powodu konstrukcji panelu kierowcy, w ostatni dzień każdego miesiąca, czas ten jest skrócony do godziny 20:00. Gdy rozpoczyna się nowy miesiąc Kierownik Zajezdni nie ma możliwości edycji grafiku za miesiąc, który właśnie się zakończył.
6. Wniosek o urlop wypoczynkowy należy złożyć nie później niż dwa dni przed rozpoczęciem urlopu.
7. Zgłoszenia o awariach są przyjmowane od 00:00 w dniu kursu do 23:59 w dniu kursu.
§ 15
1. Kierowca, który ma wpisany dyżur lub rezerwę na konkretny dzień, musi tego dnia pozostać w gotowości do wykonania kursu.
1.1. Wyjazd z dyżuru/rezerwy odbywa się gdy inny kierowca weźmie urlop, pod warunkiem, że kierowca na dyżurze/rezerwie obsługuje daną linię.
1.2. W przypadku wyjazdu z dyżuru/rezerwy kurs jest wpisywany w grafik, a kierowca otrzymuje prywatną wiadomość od kierownika lub dyspozytora, z informacją, że wyjeżdża z dyżuru/rezerwy.
1.3. Wyjazd z dyżuru/rezerwy może zostać wpisany do godziny 20:00 dnia, w którym kierowca ma dyżur/rezerwę.
§ 16
1. Aby prosić o przydzielenie na stałe wozu, który ma już właściciela, należy uzyskać jego zgodę.
2. Stałym wozem może być każdy pojazd obsługiwany przez zajezdnię, z wyjątkiem akcji specjalnych.
§ 17
1. We wszystkich wnioskach należy podawać dokładne, jednoznaczne informacje. Nadużywanie przez kierowcę zwrotu "dowolny" bądź innego tego typu we wnioskach może skutkować odrzuceniem wniosku.
2. Kierowca może obsługiwać wyłącznie linie i tabor, które posiada. Wyjątkiem są Kursy z Wolnego, w których to kierowca z własnej woli prosi o linię lub pojazd inny, niż obsługuje.
3. Kierowca może poprosić poprzez wniosek KzW o kurs na zmianie z czasem przerywanym, gdzie kursy wykonuje się na zmianie A oraz B. Kierowca powinien wtedy wykonać łącznie 4 kółka (8 kursów) na obu zmianach.
4. Negatywne rozpatrzenie lub brak pisemnego potwierdzenia, wydanego przez Kierownika Zajezdni, o przyjęciu wniosku o "kurs z wolnego" zabrania kierowcy wykonania kursu.
Rozdział 7
Grafik
§ 18
1. Grafik jest tworzony na postawie danych podanych przez kierowców w dziale kadrowym. Kierownik lub dyspozytor powinien wykonać go do godziny 23:59 dnia poprzedzającego służbę.
2. Grafik może ulec zmianie do godziny 23:59 dnia poprzedzającego (nie dotyczy to zmian związanych z awariami pojazdów).
3. Pojazd, którym należy wykonać służbę wyświetla się w Panelu Kierowcy od godziny 00:00 w dniu służby.
4. Kursy są wpisywane w formacie linia/brygada/zmiana #wóz.
5. W grafiku używa się następujących skrótów:
1) U - urlop,
2) NŻ - urlop na żądanie,
3) WG - wolne grafikowe,
4) WP - wolne przymusowe.
6. W grafiku wyróżnia się trzy kolory kursów:
1) pomarańczowy - kurs w ramach okresu próbnego,
2) zielony - kurs z wolnego,
3) czarny - zwykły kurs.
Rozdział 8
Kary
§ 19
1. Każdy kierowca, który nie wykona kursu, dostaje ostrzeżenie.
3. Po otrzymaniu trzech ostrzeżeń, kierowca zostaje zwolniony dyscyplinarnie (z wpisem na Czarną Listę).
3. Kierowca, który nie stosuje się do poleceń kierownika lub narusza regulamin Zajezdni lub Forum otrzymuje ostrzeżenie słowne. Drugie i każde kolejne upomnienie jest premiowane 1 ostrzeżeniem. Każde ostrzeżenie posiada identyczną wartość jak ostrzeżenia m.in. za niewykonane kursy.
Rozdział 9
Ostrzeżenia
§ 20
1. Kierowcy na etacie x/7 lub 1/14 mogą odrobić ostrzeżenia za pomocą Kursów z Wolnego.
2. Kierowcy na etacie zasilającym mogą odrobić ostrzeżenia za pomocą Kursu na etacie zasilającym.
2.1. Kurs w ramach odrobienia ostrzeżenia nie jest wliczany do liczby wymaganych kursów na etacie zasilającym.
3. Warunkami odrobienia ostrzeżenia są:
1) poinformowanie kierownika we wniosku o chęci odrobienia ostrzeżenia,
2) pozytywna ocena kursu od Działu Nadzoru Przewozów,
3) poinformowanie kierownika zakładu o uzyskaniu od Działu Nadzoru Przewozów pozytywnej oceny kursu.
4. Aby odrobić niewykonany kurs, za który nie otrzymało się jeszcze ostrzeżenia, należy zastosować się do ust. 1 i 2 oraz:
1) Poinformować kierownika we wniosku o chęci odrobienia niewykonanego kursu.
2) Podać we wniosku datę niewykonanego kursu.